KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA

Trzeciego grudnia 2022 roku na sali Obrad Urzędu Miasta Krakowa, Plac Wszystkich Świętych 3-4, odbyła się konferencja podsumowująca kolejną edycję projektu „Jak przerwać dramat dzieci krzywdzonych?” a wykłady podczas konferencji: Skutki maltretowania w dzieciństwie, Zespół dziecka potrząsanego, Współczesne cyberzagrożenia uzupełniły 52 godzinny cykl szkolenia.

            Kolejne 50 osób pracujących z dziećmi lub na ich rzecz otrzymało wiedzę jak rozpoznać i skutecznie pomóc krzywdzonym dzieciom.

            Realizację projektu ułatwiła współpraca, za którą w imieniu fundacji pragniemy podziękować Pani Barbarze Nowak – małopolskiej kurator oświaty za pomoc w realizacji projektu, zwłaszcza rekomendacje, które zapewniły sprawną rekrutację uczestników szkolenia.

            Dziękujemy też Urzędowi Miasta Krakowa, który od 11 lat jest naszym partnerem w projektach społecznościowych i wnosi w nasze projekty: multimedialne sale wykładowe, warsztatowe i konferencyjne. Urząd Miasta Krakowa bierze również udział w promowaniu naszych projektów. Podziękowania dla Urzędu Miasta Krakowa składamy na ręce sygnatariusza umowy Pani Elżbiety Kois – Żurek – dyrektor wydziału polityki społecznej i zdrowia oraz Pani Agnieszce Niżnik za okazaną życzliwość i pomoc przy realizacji projektu. Dziękujemy Pani Paulinie Gutek z krakowskiego MOPS-u za wsółpracę przy rekrutacji uczestników szkolenia.

            Za patronat medialny naszego projektu i dobrą współpracę dziękujemy Panu Łukaszowi Salwarowskiemu – Prezesowi Stowarzyszenia MANKO– Głos Seniora, bo Dziadkowie i Babcie stanowią naturalną grupę wsparcia i bufor ochrony przed przemocą domową.

            Jest jeszcze jedno specjalne podziękowanie dla studentów Uniwersytetu Pedagogicznego odbywających praktyki w fundacji. Z radością patrzymy, jak rośnie nowe pokolenie wrażliwych, młodych ludzi.

            Dziękujemy znakomitemu zespołowi wykładowców za udział w projekcie. Mamy nadzieję, że zaproponowany program ułatwi uczestnikom szkolenia rozpoznanie dziecka krzywdzonego i udzielenie mu pomocy.

            Czasami będzie tak, że te dzieci będą miały tylko Was i że zwykła reakcja może przerwać ich dramat.

            Zapraszamy do udziału w naszych projektach, które zawsze są bezpłatne.

            W samym tylko ponad 50-cio godzinnym programie „Jak rozpoznać dziecko krzywdzone?” uczestniczyło już ponad 850 osób pracujących z dziećmi lub na ich rzecz. Cykl szkoleń wzmacnia obszerny 450-cio stronicowy poradnik „Jak rozpoznać dziecko krzywdzone?”. Ponad 9000 egzemplarzy poradnika przekazaliśmy nieodpłatnie do małopolskich placówek pracujących z dziećmi.

            Jeszcze kilka lat temu co piąte polskie dziecko żyło w ubóstwie. To się zmieniło. Ale wzrasta fala okrucieństwa wobec najmłodszych dzieci, tych najbardziej bezbronnych. 30% krzywdzonych dzieci to dzieci poniżej trzeciego roku życia. Ale żeby przerwać ich dramat trzeba być dobrze przygotowanym. Ludzie czasami nie reagują na dramat dziecka krzywdzonego, nie dlatego, że są obojętni czy bezduszni, ale nie wiedzą jak pomagać ofiarom przemocy.

            Wybitni specjaliści, z którymi współpracuje fundacja od 12 lat uczą jak rozpoznać przemoc, w jaki sposób, kiedy i gdzie interweniować. Gdy podejrzewamy, że dziecko jest krzywdzone, ważnym elementem pracy fundacji są dwie kampanie społeczne: pierwsza „Jedenaste – nie bądź obojętny”, której celem jest uwrażliwienie społeczeństwa na zjawisko przemocy wobec dzieci. Druga: „Mamo, nie krzywdź – Profilaktyka FAS”, której celem jest popularyzowanie wiedzy na temat niebezpieczeństwa spożywania alkoholu przez kobiety w ciąży dla nienarodzonego dziecka.

            Tworząc projekt wyszliśmy z założenia, że najskuteczniejszym przeciwdziałaniem przemocy wobec dzieci jest nieuchronność rozpoznania tej przemocy i umiejętność skutecznej pomocy ofiarom. Każda kolejna edycja projektu wnosi rekomendacje poprojektowe – czyli problemy, którymi trzeba się zająć, a które wnoszą uczestnicy szkolenia. W tej edycji są to:

  1. mediacje rówieśnicze – przygotowanie młodych ludzi (uczniów) do mediacji, czyli do udziału w rozstrzyganiu konfliktów między uczniami
  2. alienacje rodzicielskie – wpisanie ich w polski system prawny
  3. FAS – czyli płodowy zespół alkoholowy powinien być jednostką chorobową.

Fundacja nada bieg rekomendacjom.

Anna Grajcarek
koordynator projektu

Przewiń do góry Skip to content